Educatia parentala, ca forma de interventie sociala, urmareste sa transmita parintilor, prin intermediul cursurilor la care acestia participa, cunostinte si informatii cu scopul dezvoltarii abilitatilor si competentelor parentale care sunt eficiente pe termen lung. Modalitatile de interventie sociala sunt in primul rand, orientate spre lucrul individual cu fiecare client al serviciilor sociale in parte, interventie care urmareste modificarea situatiei acestora prin consiliere.
Odata cu dezvoltarea programelor de educatie parentala se introduce o noua viziune a interventiei sociale care pune accent pe modificarea modului de a gandi al oamenilor, pe interiorizarea unor norme si valori pe care grupul le impune. In ultima perioada, se inregistreaza tot mai multe probleme cu care se confrunta unii tineri (consumul de droguri, inceperea vietii sexuale la o varsta din ce în ce mai mica, sarcini nedorite in randul adolescentelor, prostitutie, etc). De cele mai multe ori, cauzele acestora sunt cautate in mediul grupurilor de egali. Dar este ignorat faptul ca factorul determinant al formarii comportamentelor viitorilor adulti este mediul familial.
Conditiile sociale, economice si culturale se modifica permanent si de aceea uneori parintii se simt depasiti în a comunica cu copiii lor. Deseori, ei sesizeaza problemele copiilor doar cand acestea sunt manifeste si solutia este de a apela la sprijin din partea specialistilor, doar in situatii de criza.
Perioada de tranzitie pe care o traversam cu totii a generat o ruptura intre educatia in familie si cea scolara. Parintele acaparat de stress-ul zilnic ignora rolul important pe care il are in educatia copilului, in implicarea lui in formare. Multi parinti vad scoala ca singura instanta responsabila de educatia copilului si delega scolii aproape in totalitate aceasta sarcina. Datorita existentei acestei discrepante, se dezvolta foarte mult influenta grupului de egali asupra copilului, iar efectele sunt, de multe ori, negative.
In perioada 06-09 septembrie 2010, in Botosani, Fundatia Holt Romania-FCSSCF, a pregatit un numar de 18 educatori parentali, in cadrul Proiectului “EDUCATIA PARENTALA-Factor determinant al eficientei contractului tripartit scoala-copil-parinte”, dupa modelul “Cum sa devenim parinti mai buni”.
In jud. Botosani, cu sprijinul ISJ Botosani au fost recrutate, formate si acreditate ca educatori parentali 18 persoane dintre care 10 invatatori, 7 diriginti si un reprezentant al ISJ Botosani. Cadrele didactice acreditate ca educatorii parentali isi desfasoara activitatea in urmatoarele institutii: Scoala nr. 1 Joldesti Botosani; Scoala nr. 6 Botosani; Scoala nr. 7 Botosani; Scoala nr. 8 Botosani; Scoala nr. 10 Botosani; Scoala nr. 11 Botosani; Liceul teoretic “Nicolae Iorga” Botosani; Colegiul National “A. T. Laurian” Botosani; Liceul de arta “St. Luchian” Botosani; Scoala “M. Sadoveanu” Dumbravita, Botosani; ISJ Botosani.
In perioada 15 septembrie –15 noiembrie 2010, fiecare dintre educatorii parentali formati va sustine cate un curs de educatie parentala “Cum sa devenim parinti mai buni” cu 10 parinti ai caror copii sunt la scoala unde ei isi desfasoara activitatea.
Proiectul este finantat de catre Reprezentanta UNICEF in Romania si se deruleaza in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in 18 judete din Romania, respectiv Braila, Buzau, Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea, Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu, Bacau, Botosani, Vaslui, Neamt, Suceava si Iasi.